7 tips til en jobsamtale

Er du tidligere blevet indkaldt til en jobsamtale, hvor du ikke fik jobbet efterfølgende? Der kan selvfølgelig være en masse forklaringer på hvorfor du ikke var det perfekte match, hvad enten det er at der var bedre kandidater, eller de bare ikke fik det bedste indtryk af dig for starten.

Står du og skal til en jobsamtale i den nærmeste fremtid, så kan du få nogle gode råd til her.

1. Vær grundig

Sørg for at læse jobannoncen igennem grundigt, og læg mærke til hvad der forventes af dig som person, og hvad de leder efter. Sørg også for at skrive en god ansøgning, og løs den igennem flere gange, samt dit CV; og få gerne en ven eller veninde til at læse det igennem også.

Kig også på virksomhedens hjemmeside, for at få et godt indtryk af dem, og forbered dig på hvad de eventuelt kunne spørge om til samtalen.

2. De svage sider

Ofte når man er til jobsamtale vil man blive spurgt om sine svage sider, og her kan du gå ind og vende dine svage sider til noget positivt. Hvis du f.eks. er perfektionistisk i dit arbejde, så sig at du er detaljeorienteret og grundig, og hvis du arbejder bedst alene, så sig at du er selvstændig.

Lad vær med at sige at du f.eks. godt kan lide at sove længe, og dermed ofte kommer for sent op mm. Hold dig til det der kendetegner din indsats på arbejdet.

3. Spørgsmål om løn

Ofte kan du også blive spurgt hvad dine forventninger er til lønnen, og det kan være svært at tale om ved den første samtale. Sørg for at tjekke hvad andre får i branchen, så du har noget at kunne argumentere og snakke ud fra.

4. Kropssprog

Du bliver ikke kun bedømt på det du siger, men også på dit kropssprog og mimik. Så husk at slappe af, sidde ret mm.

Læs også: Tag jakkesæt og skjorte på til jobsamtalen

5. Tag dit ansøgningsmateriale med

Det kan være en god idé at printe sit materiale ud, samt jobopslaget, og have det med til samtalen. Pak det derefter så det er let at finde frem og overskue, selv om det ikke er sikkert du skal bruge det; det giver dog en rigtig god tryghed for dig, samt overskud i samtalen, hvis man har styr på det hele.

6. Fortæl om dig selv

Virksomheder kan godt lide at sige at du skal fortælle lidt om dig, da de dermed kan fornemme hvordan du tænker og hvad du vil sige, når rammerne ikke er faste. Er der f.eks. struktur i det du siger, og er det du siger relevant for jobbet? Start med nogle personlige fakta om hvor du bor, familie, civilstatus, og så kom ind på nogle af dine faglige kvalifikationer, UDEN at gennemgå dit CV fra start til slut.

7. The icebreaker

Man kan godt blive nervøs op til en jobsamtale, og her er en icebreaker god imens du finder din plads. Hvis der er en god udsigt eller andet, så kommentér det og snak kort om det inden samtalen begynder. Det kan også være en kommentar om virksomheden, hvis der f.eks. er sket noget nyt eller de har været i nyhederne eller lign.